Bűntudatból vásárolunk kozmetikai szereket?

Spanyol kutatók állításai szerint azért vásárolunk kozmetikai szereket, hogy pozitív érzést váltsunk ki magunkban a megvásárolt kozmetikum hatásai által, és így elnyomjuk a bennünk levő negatív érzéseket.

A tanulmány egyik fő szerzője, Vanessa Apaolaza szerint az emberek elsősorban érzelmi okokból vásárolnak különböző arc- és ránctalanító krémeket, kozmetikumokat és anti-cellulit krémeket. A spanyolok által elvégzett vizsgálatban 355 nő vett részt, életkorukat illetve 18-50 évesek. Arra kérték őket, hogy az általuk használt krémeket és különböző kozmetikumokat értékeljék érzelmeik szempontjából és funkcionális szempontból is.

Az eredményekről az African Journal of Business Management című lap számolt be, amely alapján azok a tesztalanyok látszottak elégedettebbnek, akik olyan kozmetikumot használtak, amely a felhasználókban a pozitív élményt erősíti, és azt a gondolatot, hogy megtesz mindent a bőre és megjelenése érdekében. Furcsa módon ahhoz, hogy egy márka pozitív benyomást keltsen egy vásárlóban, először valamilyen negatív ráhatást kell gyakorolnia az illetőre.

A tanulmány arra következtetett, hogy először a leendő vásárlóban magával szemben elhitetnek egy negatív önképet, amit az adott márkájú termék pozitívvá tesz. Apaolaza szerint az előbbit úgy valósítják meg, ha elhitetik a vásárlókkal, hogy csúnyák, például ezért szerepeltetnek nagyon szép hölgyeket a reklámokban (többnyire sminkben), hogy azt a látszatot keltsék: a vásárlók is így fognak kinézni a termék használata után.

Egyes korábban végzett kutatások azt bizonyítják, hogy ez nemcsak a kozmetikai iparban van így. Egy Németországban végzett 2010-es tanulmány bebizonyította, hogy a hirdetés és az image vágykeltő hatása valóban hatással van az emberekre. Hamburgi kutatók néhány ezer diákon végeztek felmérést, 10 és 17 év közötti életkorúakon, és bebizonyosodott, hogy minél több cigarettareklámot látnak a fiatalok, annál hajlamosabbá válnak arra, hogy ők maguk is rágyújtsanak. A tanulóknak több ismert illetve népszerűtlen cigaretta márkáját is bemutatták, és válaszolniuk kellett, hogy melyik márkával találkoztak eddig életük során. A kutatás eredmény alapján kiderült, hogy minél jobban ismerték az egyes cigaretták márkáit és minél többször találkoztak már vele, annál nagyobb volt az esélye, hogy ők maguk is dohányozzanak.